Rapportera in Spanienrapporten

Uppdaterad

Rapporteringen till Spanien görs i ett rapporterings-sheet på driven som man hittar här:

SE - Payroll template - Google Sheets

Rapporteringen görs endast för Stationära tjänstmän på alla bolag.


Använd beräknings-sheeten som finns på driven för att få fram värdena som ska läggas in i rapporterings-sheetet. Det finns olika beräkningssheet för olika bolag:

Gamla Pema-bolagen ( People, Partner, Nordics)
Payroll Pema 20210501- - Google Sheets 

Gamla Palm & Partner-bolagen (Staffing south)
Payroll Palm 20210701- - Google Sheets 

Jobzone-bolagen:
Payroll Jobzone SW 20220301- - Google Sheets 

Sweden-bolaget:
Payroll - Organic SE - Google Sheets 

Klistra in värdena från de rapporter vi har tagit fram för respektive bolag i rätt bolags beräknings-sheet. Klistra in dem i den fliken som heter "input"
(i Pema-bolagen finns det en sådan flik för varje bolag Partner, Nordics, People)

Det kan bli så att det inte skapas några värden i Recon-fliken. Det kan bero på olika saker.

Antingen att a-pris och belopp i input-fliken innehåller kommatecken eller mellanslag. Detta åtgärdas genom att markera alla fält för antal, apris och belopp och sedan trycka ctrl H då kommer en ruta upp där man fyller i
find "," och replace with "." Sedan trycker man replace all och sedan Done.
Om man vill ta bort mellanslag så markerar man alla rutor med belopp igen, trycker ctrl H och sedan fyller i find "gör ett mellanslag" och replace with "lämna tomt i rutan"

Det kan även vara så att det blir ett felmeddelande på att det har kommit in lönearter som inte finns med i beräkningarna. De behöver i så fall läggas till i "Conditions-fliken"
Lägg till längst ner i raden av lönearter.
Kolumn A: löneartsnummer
Kolumn B: om lönearten är pensionsgrundande eller inte (yes eller no)
Kolumn C: vad det ska vara för typ av lön, ex base_salary ( påverkar bruttolön) eller extra_payment eller bonus_and_salary_supplements eller n.a om det inte ger något belopp alls ( se ovan rader i arket för att se vilka alternativ som använts innan och välj det som passar)


Kontrollerna även antal då det kan bli konstiga värden på bilersättning. Kolla i rapporten från Hogia vad rätt antal ska vara och ändra det i Input-fliken. Tänk på att använda punt och inte komma vid decimaler.


Resultatet med värdena som ska läggas in i rapporterings-sheetet ser man sedan i fliken som heter "Recon"

Kolumn A: värdet hämtas från "Employee name"
Kolumn B: värdet hämtas från "Payer ( -Company)"
Kolumn C: värdet hämtas från "Total cost"
Kolumn D: värdet hämtas från "Net salary"
Kolumn E: värdet hämtas från "Base salary"
Kolumn F: värdet hämtas från "Bonus"
Kolumn G: värdet hämtas från kolumn T i Organics, kolumn V på Staffing south &"Pemabolagen" & Jobzone
Kolumn H: värdet hämtas från "Extra payment"
Kolumn I: värdet hämtas från "Severance"
Kolumn J: värdet hämtas från "Total taxes"
Kolumn K: värdet hämtas från "Income taxes"
Kolumn L: värdet ska vara 0
Kolumn M: summerat värde från beräknings-sheetets kolumn K+O+P (på Nordics K+M+N)
Kolmun N: Lämnas blankt
Kolumn O: Skriv "SEK"

Kolumn P är en kontroll-kolumn, det kan bli felvärden eller tomt där men det gör vi inget åt, det är Spaniens kontroll. 

warning Created with Sketch.